logo-vignet-transparant

Beter bang zijn

2020 HarrijvanCoaching Angst Corona

Stress en illusie

Huisartsen melden deze week steeds meer stressklachten bij hun patiënten maar ook de ontkenning daarvan. Stress en spanning vergroten de negativiteit van de situatie en daarmee krijgt de neerwaartse spiraal van ontkenning, boosheid, machteloosheid, verlamming en paniek ruim baan. Achterdocht maakt dat we ons tegen elkaar gaan afzetten. En dat terwijl we juist naar veiligheid, creativiteit en oplossingen verlangen.
We verlangen ook naar controle naar mate we meer het gevoel krijgen die te verliezen. Maar één van de grote lessen van de afgelopen decennia is wel dat controle een illusie is. We hebben door de eerdere financiële crisis al mogen ervaren dat een huis niet in waarde blijft stijgen en dat een vaste baan niet zo vast is. Nu is zelfs gezellig samen zijn en op vakantie gaan niet meer vanzelfsprekend. De basis van ons bestaan en welzijn wordt blijvend geraakt en dat veroorzaakt natuurlijk veel en sterke emoties, gevoed door angst.

4 stappen

Aangezien angst een slechte raadgever is en de omstandigheden voorlopig niet veranderen kunnen we maar beter bekijken hoe we beter bang kunnen zijn. Want angst op zich is niet het probleem, het gaat erom hoe je ermee omgaat. Ontkennen betekent namelijk dat het blijft. En dat is meteen al een van de belangrijkste inzichten: loop er niet van weg maar draai je om en wees juist geïnteresseerd.
Hier volgen de 4 stappen:

1.      Aangaan
Erken dat je bang bent en je kwetsbaar voelt. Ook als dat heftig voelt.

2.      Acceptatie
Laat de omstandigheden even voor wat ze zijn. Wil er niet vanaf maar accepteer dat angst onderdeel uitmaakt van het leven. Ook dat van jou. Je zult merken dat dit meer rust geeft.

3.      Aandacht
Maak concreet wat je ervaart als je bang bent, bijvoorbeeld in je lichaam. Hoogstwaarschijnlijk ervaar je veel nuttige energie…

4.      Actie
..en die kun je uitstekend gebruiken om zaken op een rij te zetten, een plan van aanpak te maken, te sporten. Kortom om positief in actie te komen.

Balans is de conclusie

Het interessante is dat het meer zin heeft om bewust aandacht te besteden aan je angst dan het weg te drukken zoals we vaak onbewust doen. De balans tussen de realiteit onder ogen zien en ontspanning in combinatie met aandacht geven aan wat je voelt geeft de meeste rust en kalmte voor goede besluiten. Dat is belangrijk en komt daarom altijd terug in mijn coachingsprogramma's. Door de leeuw in de bek te kijken kun je de energie die angst met zich meebrengt op een creatieve en constructieve manier inzetten. Bijvoorbeeld voor een betere communicatie thuis, voor hulp aan anderen, aanpassingen in je werk. Vergeet niet om daar van te genieten!

Meer weten over stress en angst hanteren?
Bel voor een gratis inzichtgesprek naar 06 - 171 036 22 of mail naar welkom@harrijvan.nl

Contact

Praktijkadres:
Oosteinde 25A 1678 HP Oostwoud / Hoorn

 

Daarnaast coachingslocaties in Amsterdam,
Alkmaar, Haarlem en diverse andere plaatsen.

 

Coaching in Dutch and English

 

Tel: 06 - 171 03 622
E-mail: welkom@harrijvan.nl

Netwerken en vergoedingen

Harrijvan Coaching is aangesloten bij diverse coachingsnetwerken, onder andere die van Mentavitalis en Leela.

Marja Harrijvan

Ik coach ondernemers medici en professionals naar een optimale balans privé-werk door hun zelfinzicht te vergroten en hen te inspireren om authentieke en slimme keuzes te maken.

 

Door te werken vanuit de persoonlijke stijl van mensen worden keuzes duidelijker en het behalen van doelen makkelijker. Dat brengt de nodige rust en ruimte waardoor zij van grotere maatschappelijke betekenis kunnen zijn en meer ambities kunnen realiseren.

Laat een reactie achter