Skip to content
logo-vignet-transparant

Slapeloosheid? Wordt wakker! 5 tips om lekker te slapen.

HarrijvanCoaching 5Slaaptips

Insomnia of slapeloosheid: maar liefst één op de vijf Nederlanders lijdt daar onder. Het is een onzichtbare worsteling als je in de nacht maar weer opstaat en tv gaat kijken,  gaat eten, of zelfs werken omdat slapen niet lukt. Je voelt je gefrustreerd, wanhopig of gelaten. En vooral heel erg moe.

 

Geen grip

Overdag is er wellicht niets te zien of te merken aan jou. Maar wees eerlijk, je bent prikkelbaar en ongeduldig, vergeetachtig en afwezig. Je bent minder alert en je creativiteit neemt af. Je verliest je weerbaarheid en grip waardoor je bang wordt om fouten te maken of je mist opdrachten omdat je zakelijke scherpte afneemt. Ook lichamelijk komen er vaak klachten zoals hoofdpijn, rug- of nekpijn, of hyperventilatie. Langzamerhand sluipen zo de gevolgen je werk en privéleven binnen en kom je in een negatieve spiraal.

 

Wordt wakker!

Slapeloosheid of chronische vermoeidheid is een signaal dat er iets niet klopt. Je bent niet in balans. Hoog tijd om maatregelen te nemen en bijvoorbeeld iets aan je dagritme te veranderen. Ja inderdaad, goed slapen begint overdag. Heb je al een poosje last van moeilijk inslapen, wordt je halverwege de nacht wakker en spook je door het huis? Word je zonder aanwijsbare reden ’s morgens moe wakker?
Dan zijn de volgende tips voor jou.

 

5 slaap tips

  1. Beweeg!
    Het liefst buiten. Het maakt niet uit wat je doet wandelen, fietsen, hardlopen, of bootcamp. Plan het in, maak er tijd voor. Liefst dagelijks. Die tijd is er, want fitte mensen verzetten veel meer werk in minder tijd.
  2. Pauzes.
    Las gedurende de dag momenten van rust in. Een paar keer 10 minuten maakt al veel verschil.  Doe dan wat ademhalings- of ontspanningsoefeningen. Als je altijd ‘aan’ staat blijven je gedachten te actief en het adrenaline-niveau in je lichaam ook ’s nachts te hoog om goed te slapen.
  3. Ontspannende avond.
    Stop een paar uur voor het slapen met het werken met schermen, inclusief de mobiele telefoon. Kijk juist géén TV voor het slapen en kies voor een ontspannende invulling van je avond met bijvoorbeeld een wandeling of ontspannende lectuur.
  4. Geen koffie of alcohol.
    Van cafeïne weten we het wel maar dat alcohol negatief werkt op slaap is minder bekend. Je slaapt daardoor minder diep en rust onvoldoende uit.
  5. Piekermoment.
    Heb je last van malende gedachten las dan een piekermoment in waarin je zaken op een rij zet én in je agenda plant. Realiseer je dat niet alles 100% hoeft, vaak is 80% ruim voldoende! Zo wordt je hoofd leger en heeft slaap veel meer kans.

 

Hypnotherapie

Waarom velen van ons wakker liggen? Wisten we het maar. Vaak is de reden onbekend. Dan is het een goed idee om een coach – hypnotherapeut te raadplegen. Want door hypnotherapie leer je diep ontspannen of je nu wakker bent of wilt (door)slapen. Daarnaast is het een zeer effectieve methode om oude en nieuwe problemen op te lossen, of ze bewust of ónbewust zijn maakt niet uit.

 

Angst en malende gedachten

Zo loste een advocaat met hypnotherapie een angstprobleem op en sliep daarna als een roos. Of de arts die ’s nachts kampte met malende gedachten; na een paar hypno-sessies viel hij als een blok in slaap. Dat gun ik iedereen. Vandaar dat ik gratis inzichtgesprekken aanbied. Dan kun je mij jouw situatie voorleggen en hoor je hoe ik je kan helpen weer lekker te slapen.

Boek hier een gratis inzichtgesprek of

Bel 06 - 171 036 22 of mail naar welkom@harrijvan.nl

Contact

Praktijkadres:
Oosteinde 25A 1678 HP Oostwoud / Hoorn

 

Daarnaast coachingslocaties in Amsterdam,
Alkmaar, Haarlem en diverse andere plaatsen.

 

Coaching in Dutch and English

 

Tel: 06 - 171 03 622
E-mail: welkom@harrijvan.nl

Netwerken en vergoedingen

Harrijvan Coaching is aangesloten bij diverse coachingsnetwerken, onder andere die van Mentavitalis en Leela.

Marja Harrijvan

Ik coach ondernemers medici en professionals naar een optimale balans privé-werk door hun zelfinzicht te vergroten en hen te inspireren om authentieke en slimme keuzes te maken.

 

Door te werken vanuit de persoonlijke stijl van mensen worden keuzes duidelijker en het behalen van doelen makkelijker. Dat brengt de nodige rust en ruimte waardoor zij van grotere maatschappelijke betekenis kunnen zijn en meer ambities kunnen realiseren.

Laat een reactie achter